Folk och Fä

Eftersom Mixtura är en blandning av allt från världen utanför dimman från många olika tider så finns inga fixerade gränser för hur de olika raserna kan spelas, utan det är helt upp till dig som spelare. Texterna nedan är tänkta som riktlinjer, ingenting annat.
Om du har en idé för att spela något som inte nämns här, kontakta oss, så kan vi säkert lösa något!

Spelbara

Människor

Kommer, precis som i verkliga världen, i alla färger och former.

Odöda

Söder om Svartemyr ligger en skog som går vid namnet Gastmården. Denna hemsökta plats är där man kan finna merparten av de levande döda. Långt ifrån alla får fortsätta leva efter döden i Mixtura, men de som inte kan vila stöts allt som oftast ut från samhället och söker sig tillslut till Gastmården. Det säg att de odöda har skapat sig ett litet samhälle djupt inne i skogen, och de levande som vågar treva sig dit kommer allt som oftast inte tillbaka.

Troll

Den främsta uppdelningen är att det finns bergstroll och skogstroll. Bergstrollen är kända för att vara litet lugnare än de små, men också högt intelligenta. De lever otroligt länge och tål mer än andra raser.
Småtrollen är snabbare, både i sätt och i tanke.
Båda raserna har långa, spetsiga öron, ibland med tofsar på, samt så klart svans av olika längd. En del har större näsor än andra. Deras hud kan ha alla möjliga färger, både grönt och alla nyanser av vanliga hudfärger. Ibland har de även framträdande tänder på olika sätt.

Alver

Det finns många olika slags alver: Skogsalver, ljusalver, mörkeralver och så vidare. I Mixtura följer de precis som alla andra sällan sitt ursprung även om ljusalver tenderar att föredra att bo i samhällen, skogsalverna är gärna nära skog och natur och mörkeralver trivs litet bättre om natten än de andra. Alver brukar ha extra fallenhet för magi, musik och konst av alla slag.
Alver kan ha alla vanliga hudfärger, de har spetsiga öron av varierande längd. 

Orcher

Orcher kallas också “svartblod”, men om deras blod är svart är det få som vet då folk inte brukar vilja hamna i slagsmål med en orch. De är ofta starka och smidiga, samt att de inte är dumma. I den gamla världen levde de i klaner och var ofta kända för att leva som nomader och rövare, medan i Mixtura så finns det orcher i alla samhällsklasser och yrken.

Orcher kan ha hud i alla nyanser av grått till svart. De har spetsiga öron av skiftande form, ofta bestialiska tänder och betar samt inte sällan en mindre framträdande näsa.

Dvärgar

Dvärgar i Mixtura har alla en medärvd förmåga att ändra storlek, vilket de har stor nytta av då de gärna arbetar i gruvor och under jord. Förmågan fungerar dock enbart när de är omgivna av sten och på ytan föredrar de ofta att ta ungefär samma storlek som de andra raserna.
Dvärgar ser ungefär ut som människor, men en del av dem har större näsor och öron, samt en bastant kroppsbyggnad. Skägg är inte helt ovanligt.

Knytt

Knytt kommer i många former och är mer ett samlingsnamn än en ras. Knytt innebär bland annat olika sorters vättar, skogsvarelser av obestämd härkomst och naturandar. De har ofta fallenhet för vild magi och kan se ut nästan hur som helst; hudfärger, frisyrer, öron, svansar, antenner, kanske vingar? Bara fantasin sätter gränserna.

Icke spelbara

Det finns väldigt många märkliga varelser i Mixtura, och säkerligen många som ingen ens upptäckt ännu. Enhörningar, spöken och gastar, monster och bestar. Alla varelser du kan tänka dig inom fantasy kan också komma att dyka upp i Mixtura, för vem vet vad som vandrar genom dimman härnäst? 

Går det att spela snyggt så kan dock även sådant som här nämnts som ospelbart också godkännas.

Det finns dock, märkligt nog, ingen i Mixtura som faktiskt sett en drake där…